2012-12-15 21:24:08
Φωτογραφία για Ενίσχυσε τη δημοτικότητα της η σύγκρουση με το Ισραήλ
Ντυμένη στα πράσινα είναι ακόμη η πόλη της Γάζας, που γιορτάζει τα 25 χρόνια της Χαμάς. Τρεις εβδομάδες μετά την συμφωνία με το Ισραήλ για την κατάπαυση του πυρός η ακραία παλαιστινιακή οργάνωση ανακτά το κύρος της.

Οι εορτασμοί για την επέτειο της ίδρυσης της ακραίας παλαιστινιακής οργάνωσης έλαβαν χώρα μερικές εβδομάδες νωρίτερα. Μάλιστα επί τούτου επισκέφθηκε για πρώτη φορά στη ζωή του τη Γάζα ο εξόριστος πολιτικός ηγέτης της Χαμάς Χαλέντ Μεσάλ. Οι πρόσφατες συγκρούσεις με το Ισραήλ και η εκεχειρία που ακολούθησε φαίνεται ότι συνέβαλαν στην αποκατάσταση του κύρους της Χαμάς. Σήμερα στην πόλη επικρατεί ηρεμία. Οι Παλαιστίνιοι επανέρχονται σιγά-σιγά στην καθημερινότητά τους. Οι επικριτικές προς τη Χαμάς φωνές είναι σήμερα λιγότερες. Η ίδια η ακραία παλαιστινιακή οργάνωση αισθάνεται νικήτρια από τη πρόσφατη σύγκρουση με το Ισραήλ. «Η Χαμάς είναι σήμερα σε καλή κατάσταση», εκτιμά ο Μουκχάιμερ Αμπού Σάαντα, πολιτικός επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο Αλ Αζχάρ της Γάζας και προσθέτει: «Η Χαμάς έκανε χρήση για πρώτη φορά πυραύλων μέσου βεληνεκούς και δεν σταμάτησε παρά τις σφοδρές επιθέσεις των Ισραηλινών
. Το γεγονός αυτό έδωσε στους Παλαιστίνιους για πρώτη φορά το συναίσθημα ότι υπάρχει κάποιος που τους υπερασπίζεται». Ακόμη και η επίσκεψη του Χαλέντ Μεσάλ ενίσχυσε το ηθικό των κατοίκων. «Το θέμα είναι πόσο θα διαρκέσει η υψηλή δημοτικότητα της Χαμάς» διερωτάται ο Μουκχάιμερ Αμπού Σάαντα.

«Ακόμη δεν έχουμε δει πολλά από τις ισραηλινές υποσχέσεις»

Από την επίσκεψη του Μεσάλ στη Γάζα

Πάντως η εκεχειρία που υπογράφτηκε στις 21 Νοεμβρίου με το Ισραήλ, κατόπιν αιγυπτιακής διαμεσολάβησης, τηρείται. Και η παλαιστινιακή πλευρά έχει σημειώσει μερικές μικρές επιτυχίες. Όπως, για παράδειγμα, το γεονός ότι τώρα οι παλαιστίνιοι ψαράδες μπορούν να ανοίγονται και να ψαρεύουν στα 6 και όχι μόνο στα 3 μίλια. Επίσης η έκταση της νεκρής ζώνης στα σύνορα με το Ισραήλ θα περιοριστεί. Στους μικροκαλλιεργητές θα επιτραπεί ξανά η πρόσβαση στα χωράφιά τους. Δεν λείπουν, ωστόσο, οι συμπλοκές και τα επεισόδια με νεκρούς, όπως αναφέρει η πρόσφατη έκθεση των Ηνωμένων Εθνών. Σε κάθε περίπτωση, οι λεπτομέρειες της εκεχειρίας αποτελούν ακόμη αντικείμενο διαπραγματεύσεων. «Βρισκόμαστε σε επαφή με τους Αιγύπτιους, οι οποίοι εγγυώνται την συμφωνία», λέει ο Γκαζί Χαμάντ, αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών της Χαμάς και προσθέτει: «Ακόμη δεν έχουμε δει πολλά από τις ισραηλινές υποσχέσεις». Η ακραία παλαιστινιακή οργάνωση διατείνεται ότι δεν επιθυμεί τη σύγκρουση και  ότι δίνει έμφαση στην ανασυγκρότηση της Λωρίδας της Γάζας.

«Πριν από έναν χρόνο η δημοτικότητα της Χαμάς ήταν στο ζενίθ»

Πόσο έχει υποχωρήσει σήμερα η δημοτικότητα της Χαμάς;

Βοήθεια αναμένει η Χαμάς από τις αραβικές χώρες, οι οποίες επέδειξαν την αλληλεγγύη τους τις ημέρες της σύγκρουσης με το Ισραήλ. Με τον τρόπο αυτόν η Χαμάς βγήκε από την απομόνωση.

Ωστόσο οι προκλήσεις παραμένουν μεγάλες. «Πριν από έναν χρόνο η δημοτικότητα της Χαμάς ήταν στο ζενίθ με αφορμή την ανταλλαγή κρατουμένων με το Ισραήλ», λέει ο Μουκχάιμερ Αμπού Σάαντα και διευκρινίζει: «Δύο μήνες αργότερα οι Παλαιστίνιοι ξύπνησαν και τα προβλήματά τους παρέμεναν τα ίδια. Φτώχεια, ανεργία, διαφθορά και παραβίαση των θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου».

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Σαμάχ Κασάμπ. Η παλαιστίνια ακτιβίστρια εκτιμά ότι έχει υποχωρήσει πολύ η δημοτικότητα της Χαμάς. Μαζί με άλλες ακτιβίστριες, η Κασάμπ αγωνίζεται για την υπέρβαση του διχασμού μεταξύ της Χαμάς και της Φατάχ. Ωστόσο μέχρι στιγμής η προσέγγιση παραμένει σε επίπεδο προθέσεων. Στην πράξη οι δύο παλαιστινιακές οργανώσεις είναι πολύ μακριά η μία από την άλλη.

Tania Krämer/Σταμάτης Ασημένιος

Υπεύθ. Σύνταξης: Ειρήνη Αναστασοπούλου

Ο "πόλεμος με τις πέτρες"

Η Ιντιφάντα προκάλεσε το θάνατο χιλιάδων Ισραηλινών και Παλαιστίνιων τα τελευταία 25 χρόνια. Με πέτρες στα χέρια οι Παλαιστίνιοι αντιτάχθηκαν στην ισραηλινή κατοχή και την αμφιλεγόμενη πολιτική εποικισμού.Ήταν σαν σήμερα το 1987, όταν ισραηλινό φορτηγό έπεφτε πάνω σε αυτοκίνητα Παλαιστινίων κοντά στον προσφυγικό οικισμό Τζαμπαλίγια. 4 από τους επιβαίνοντες έχασαν της ζωή τους. Ακολούθησαν διαδηλώσεις θεωρώντας ότι δεν επρόκειτο για δυστύχημα, αλλά για πράξη εκδίκησης για το θάνατο ενός Ισραηλινού. Οι διαδηλώσεις ήταν τόσο μαζικές που ξέφυγαν από τα γεωγραφικά όρια της Αν. Ιερουσαλήμ και της Δυτικής Όχθης. Ακολούθησαν οδομαχίες νεαρών Παλαιστίνιων που έριχναν πέτρες εναντίον ισραηλινών στρατιωτών.

«Αποτέλεσμα της κατοχής»

Νεαροί Παλαιστίνιοι με πέτρες στα χέρια

Έτσι ξεκίνησε η Ιντιφάντα, η εξέγερση. Μέχρι την υπογραφή των συμφωνιών του Όσλο το 1993, αντιπαρατάχθηκαν δυο άνισοι αντίπαλοι: οι νεαροί Παλαιστίνιοι με πέτρες στην αρχή κι αργότερα με βόμβες Μολότωφ και οι Ισραηλινοί στρατιώτες με όπλα και τανκς. «Η κύρια αιτία των συγκρούσεων κατά την άποψή μου ήταν η κατοχή μετά τον πόλεμο των 6 ημερών του 1967», υποστηρίζει ο Μοσέ Μαόζ, καθηγητής στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ. «Επί 20 χρόνια οι Παλαιστίνιοι έζησαν σε καθεστώς κατοχής. Μπορεί οι συνθήκες να ήταν κάπως πιο χαλαρές, ήταν όμως κατοχή. Κανείς δεν μπορούσε να κινηθεί ελεύθερα, υπήρχαν περιορισμοί και ταπεινώσεις». Ο Ισραηλινός επιστήμων υποστηρίζει ότι η κατοχή ήταν η αντίδραση στο κύμα επιθέσεων από τους Παλαιστίνιους.

Ο Μαχντί Αμπντούλ Χάντι από την Παλαιστινιακή Ακαδημαϊκή Εταιρεία Διεθνών Σχέσεων περιγράφει τις φοβερες συνθήκες διαβίωσης των συμπατριωτών του στα κατεχόμενα και υποστηρίζει ότι με την Ιντιφάντα οι Παλαιστίνιοι ήθελαν να στείλουν το μήνυμα ότι θα ήταν διατεθειμένοι να ζήσουν ειρηνικά δίπλα στους Ισραηλινούς υπό τον όρο ότι εκείνοι θα σέβονταν την αξιοπρέπεια και τα δικαιώματά τους και θα αναγνώριζαν ότι το 22% των κατεχόμενων, η Γάζα και η Αν. Ιερουσαλήμ ανήκει στους Παλαιστίνιους. Στο τέλος της πρώτης Ιντιφάντα 1550 Παλαιστίνιοι και 420 Ισραηλινοί έχασαν τη ζωή τους.

«Θρησκευτικοί οι λόγοι του εποικισμού»

Συμβάλει στην ασφάλεια του Ισραήλ η επέκταση των εβραϊκών οικισμών;

Στη συνέχεια οι Παλαιστίνιοι χρησιμοποίησαν ειρηνικά μέσα αντίστασης. Έκλειναν για ώρες τα καταστήματά τους, δεν πλήρωναν φόρους και σταμάτησαν να αγοράζουν ισραηλινά προϊόντα. Την οικοδόμηση οικισμών για εποίκους που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα παρά τις δύο συμφωνίες του Όσλο το 93 και το 95, τη παρομοίασαν με απαρχάιντ. Θεωρούν ότι η εποικιστική πολιτική δημιουργεί τετελεσμένα που θα επηρεάσουν τη μελλοντική χάραξη συνόρων μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστίνης. Ο πολιτικός επιστήμων Εφραίμ Ινμπάρ από το Κέντρο Στρατηγικών Μελετών Μπεγκίν – Σαντάντ αποκρούει το επιχείρημα και θεωρεί ότι η εποικιστική πολιτική έχει θρησκευτικούς λόγους.

«Εθνική θρησκεία είναι η Εβραϊκή», λέει, «εθνικά και θρησκευτικά κίνητρα συνδέονται απολύτως μεταξύ τους. Ορισμένοι Ισραηλινοί ανατρέχουν στην ιστορία και στην Βίβλο και βλέπουν μια χώρα όπου αναπτύχθηκε ο εβραϊκός πολιτισμός. Και θέλουν να ζήσουν στη χώρα που έζησαν οι προφήτες τους. Η χώρα που περιγράφεται στη Βίβλο ξυπνά εθνικά συναισθήματα σε μερικούς Ισραηλινούς. Δεν ανήκω σε αυτούς, αλλά μπορώ να το καταλάβω».

Σε κάθε επιχείρημα υπάρχει και το αντεπιχείρημα της άλλης πλευράς. Ό,τι η συνεχιζόμενη εποικιστική πολιτική συμβάλει στην ασφάλεια του Κράτους του Ισραήλ, κάτι που αμφισβητείται στο μεταξύ ακόμη και από Ισραηλινούς. Οι εξελίξεις 25 χρόνια μετά το ξέσπασμα της πρώτης Ιντιφάντα και στη συνέχεια της δεύτερης, οδηγούν κατά τα φαινόμενα και σε τρίτη.

Kersten Knipp/Ειρήνη Αναστασοπούλου

Υπεύθ. Σύνταξης Σπύρος Μοσκόβου

http://www.dw.de
InfoGnomon
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ