2014-11-19 01:18:09
Φωτογραφία για Αιμιλιανός Γαττάς: Η σφαγή των χριστιανών στη Δαμασκό το 1860 (Μέρος Α’)
Ο Αιμιλιανός θα μας παρουσιάζει σε τέσσερα μέρη, την ιστορία της Δαμασκού και ειδικότερα τη σφαγή των Χριστιανών το 1860. Σε μια Ανατολή που δε σταμάτησε ποτέ να ματώνει η ιστορία γράφεται μέρα με τη μέρα. λεπτό προς λεπτό. Τα γεγονότα που παρουσιάζει σε αυτό το άρθρο είναι σχεδόν παντελώς άγνωστα και αδιερεύνητα από τον επιστημονικό κόσμο της Ελλάδος. Παρά ταύτα ίσως τα γεγονότα του χθες να μπορέσουν να δώσουν απαντήσεις και λύσεις στα γεγονότα του σήμερα.

H Δαμασκός είναι μία εκ των παλαιοτέρων πόλεων της υφηλίου. Από πολύ νωρίς αποτέλεσε σταυροδρόμι πολιτισμών και θρησκειών. Στην παρούσα εργασία θα εξετάσουμε την ιστορία της μάχης του 1860 η οποία έλαβε χώρα στη Δαμασκό. Κατά τη διάρκεια της μάχης αυτής, η οποία λόγω των τελευταίων πολύ θλιβερών γεγονότων που λαμβάνουν χώρα στη Συρία γίνεται γνωστή σε ολόκληρη την υφήλιο, σκοτώθηκαν και εκδιώχθηκαν από τα σπίτια τους χιλιάδες χριστιανοί.


Η εργασία μας θα ξεκινήσει παρουσιάζοντας την ιστορία της πόλης της Δαμασκού και του ναού της Παναγίας και εν συνεχεία θα παρουσιάσουμε τα γεγονότα που οδήγησαν στη σφαγή του 1860,καθώς επίσης και το χρονικό της μάχης. Στο τελευταίο υποκεφάλαιο θα γίνει λόγος για τον Άγιο ο οποίος μαρτύρησε το 1860.Τέλος θα παραταθεί ο επίλογος και η βιβλιογραφία που χρησιμοποιήθηκε για την συγγραφή αυτής.

ΔΑΜΑΣΚΟΣ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΔΑΜΑΣΚΟΥ

Η Δαμασκός είναι η πρωτεύουσα της Συρίας και η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη αυτής, μετά το Χαλέπι . Εκτός του ότι είναι μία από τις αρχαιότερες συνεχώς κατοικημένες πόλεις στον κόσμο , η Δαμασκός είναι ένα σημαντικό πολιτιστικό και θρησκευτικό κέντρο της Ανατολής . Η πόλη έχει συνολικό πληθυσμό 1.711.000 κατοίκους.

Βρίσκεται στη νοτιοδυτική Συρία και είναι το κέντρο μιας μεγάλης μητροπολιτικής περιοχής 2,6 εκατομμύριων ανθρώπων. Άνθρωποι εγκαταστάθηκαν εκεί, για πρώτη φορά κατά τη δεύτερη χιλιετία π.Χ., καθώς η περιοχή αυτή επιλέχθηκε ως η πρωτεύουσα του χαλιφάτου Umayyad 661-750. Μετά τη νίκη της δυναστείας των Αββασιδών , η έδρα της ισλαμικής εξουσίας μεταφέρθηκε στη Βαγδάτη . Τότε η Δαμασκός είδε μια πολιτική παρακμή η οποία διήρκησε ολόκληρη την εποχή των Αββασιδών. Κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας , η πόλη παρήκμασε εντελώς , διατηρώντας παράλληλα ένα ορισμένο πολιτιστικό κύρος . Σήμερα , είναι η έδρα της κεντρικής κυβέρνησης και όλων των υπουργείων.

Η πόλη της Δαμασκού , όπως έχει αναφερθεί και παραπάνω, είναι μία από τις αρχαιότερες πόλεις της ιστορίας και βρίσκεται στα νότια του σύγχρονου κράτους της Συρίας. Είναι η αρχαιότερη πόλη στον κόσμο όπου ο άνθρωπος έζησε από αρχαιοτάτων χρόνων εκεί χωρίς διακοπή. Γεωλογικές μελέτες έχουν δείξει ότι τα ανθρώπινα όντα ζούσαν εκεί από την έβδομη χιλιετία π.Χ. . Ανακαλύφθηκαν επίσης ίχνη που αποδεικνύουν ότι ένας άνθρωπος έζησε στην εγγύς λεκάνη Barada από την ένατη χιλιετία π.Χ., καθιστώντας τη Δαμασκό να ανταγωνίζεται ιστορικά και χρονολογικά με την Ιεριχώ.

Οι πρώτοι λαοί που κατοίκησαν εκεί ήταν οι Χαναναίοι και ακολούθησαν οι Αμμωνίτες και οι Άραβες. Λόγω της στρατηγικής της θέσης, υπήρξε πόλος έλξης για τις αυτοκρατορίες του κόσμου όλων των εποχών.

Πριν την έλευση του Ιησού οι Μεσοποτάμιοι και οι Αιγύπτιοι διεκδικούσαν έντονα αυτήν την περιοχή. Εν συνεχεία στην περιοχή εμφανίστηκαν οι Βυζαντινοί οι οποίοι προσπάθησαν να πάρουν τον έλεγχο την ανατολικής Μεσογείου.

Οι μουσουλμάνοι- Άραβες κατέκτησαν τη Δαμασκό τον έβδομο αιώνα , όπου η πόλη έγινε πρωτεύουσα της μεγαλύτερης αυτοκρατορίας την εποχή εκείνη. Η Δαμασκός έζησε το απόγειο της δόξας της για περίπου έναν αιώνα πριν από τη μετάβαση στη Βαγδάτη του Χαλιφάτου κατά τη διάρκεια της βασιλείας του κράτους των Αββασιδών.

Κατά την εποχή των Αββασιδών η Δαμασκός έπεσε δραματικά , πράγμα που έκανε πολλούς λαούς να προσπαθήσουν να την ελέγξουν. Οι Μαμαλούκοι παρέμειναν στην πόλη της Δαμασκού σχεδόν δυόμισι δεκαετίες.

Στη χώρα της Συρίας υπήρξαν διάφορες θρησκείες. Στην αρχή κυριάρχησαν οι παγανιστικές θρησκείες, υπάρχοντας ταυτόχρονα και ορισμένες κοινότητες εβραίων. Εν συνεχεία κατά τα χρόνια ακμής της Βυζαντινής αυτοκρατορίας άρχισε να διαδίδεται ο χριστιανισμός ο οποίος εντέλει επικράτησε γύρω στον έκτο αιώνα.

Μετά την έλευση των μουσουλμάνων Αράβων τον έβδομο αιώνα , οι περισσότεροι Σύριοι παρέμειναν στο Χριστιανισμό και τον Ιουδαϊσμό. Οι Μουσουλμάνοι δέχτηκαν τις άλλες θρησκείες , υποχρεώνοντας τους να καταβάλλουν ετήσιο φόρο .Έως τα τέλη του δεκάτου τρίτου αιώνα το μεγαλύτερο ποσοστό ήταν Χριστιανοί Ορθόδοξοι.

Οι σιίτες μουσουλμάνοι ήρθαν στη Συρία το δέκατο αιώνα. Μετά από αυτό ήρθαν οι Μαμελούκοι στα μέσα του δέκατου τρίτου αιώνα όπου και άρχισε η σουνιτική αίρεση του Ισλάμ.

Στα μέσα του δέκατου ένατου αιώνα , οι Χριστιανοί αποτελούσαν το 20% του πληθυσμού της Δαμασκού και η πλειοψηφία αυτών ήταν Έλληνες Ορθόδοξοι.

Η Δαμασκός είχε μεγάλη σημασία για τους μουσουλμάνους , ιδιαίτερα στην εποχή των Οθωμανών, επειδή ήταν το κέντρο της Ανατολής, μιας και από εκεί περνούσαν όλα τα καραβάνια. Η Δαμασκός κατείχε μεγάλη στρατιωτική δύναμη και ήταν το κέντρο της αυτοκρατορίας.

Η πόλη υπέγραψε το Levant υπό οθωμανική κυριαρχία από τις αρχές του δέκατου έκτου αιώνα, μετά την ήττα των Μαμελούκων. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία συνέχισε να επεκτείνεται μέχρι να φθάσει το ύψος της δύναμής του, στο δέκατο έβδομο αιώνα και απέκτησε τον έλεγχο του μεγαλύτερου μέρους του αραβικού κόσμου και της Μικράς Ασίας καθώς επίσης ένα μεγάλο μέρος της Ανατολικής Ευρώπης.

Στο τέλος του αιώνα παρά ταύτα άρχισαν οι ήττες του Σουλτανάτου. Ως αποτέλεσμα αυτών των διαδοχικών ηττών, άρχισε να αποδυναμώνεται του Σουλτανάτο και άρχισε να μεγαλώνει η δύναμη των Αρτζαλάτ. Η ισχυρότερη απειλή για την ύπαρξη του Σουλτανάτου στον αραβικό κόσμο υπήρξε από την Αίγυπτο , κατά τη βασιλεία του Μωάμεθ Αλή Πασά.

Το δέκατο ένατο αιώνα, η Γαλλία είχε επεκτείνει τη σχέση της με την Ανατολική Καθολική Εκκλησία. Η Βρετανική Αυτοκρατορία και αυτή με τη σειρά της διαμόρφωσε ισχυρές σχέσεις με τους Εβραίους, Δρούζους και Προτεστάντες Χριστιανούς στην Ανατολή.

Έως τα σήμερα η πόλη της Δαμασκού αποτελεί έναν από τους πιο διάσημους ταξιδιωτικούς προορισμούς. Αποτέλεσε και αποτελεί σταυροδρόμι πολιτισμών και θρησκειών και η ιστορία της συνεχίζει να είναι πόλος έλξης επιστημόνων.

Αιμιλιανός Γαττάς, Μεταπτυχιακός φοιτητής της Θεολογικής σχολής., Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας
Πηγή
Tromaktiko
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ