2014-09-22 16:09:43
Φωτογραφία για Σταμάτης Κραουνάκης: “Το παλεύει κανείς, όπως μπορεί”
“Να σηκωθούν τα σ΄αγαπώ, να πάρουν θέση”... Το δικό μας τη λαμβάνει και τη στέλνει απόλυτα και καθολικά, στο Σταμάτη Κραουνάκη. Άραγε η λέξη σπουδαίος, χωρά όσα πρεσβεύει η προσωπικότητα και μουσική πορεία του μέγα αυτού καλλιτέχνη; Ο Σταμάτης Κραουνάκης έρχεται Θεσσαλονίκη, αυτή την εβδομάδα, για πέντε μοναδικές βραδιές με το “Όταν έχω εσένα”. Τη παράσταση που απέσπασε αντί για κριτικές, διθυράμβους. Και απάντησε στο Outnow, σε δύσκολες ερωτήσεις. Άλλωστε, εκείνος ξέρει να στοχεύει στην ουσία….

H Θεσσαλονίκη, έχω την αίσθηση, πως σας αγαπά βαθιά! Πάντα με χαρά, σας περιμένει! Σα ραντεβού, σα “πάρτυ”, σα λόγος να γίνεται πιο ωραίο το φθινόπωρο στη πόλη, με τη δική σας έναρξη στο Βασιλικό Θέατρο για φέτος. Από πού πηγάζει και πού οφείλεται αυτή η βαθιά σας αγαπημένη σχέση με το κοινό της Θεσσαλονίκης;

Δεν το εξήγησα ποτέ…νομίζω συμβαίνει! Έχουν ένα τρόπο οι Θεσσαλονικείς να δείχνουν την αγάπη τους. Από την άλλη, ίσως δεν το έχω καταχραστεί. Όσες φορές δόθηκα στην πόλη, έμεινα εδώ, τη βίωσα…κι από τότε από παλιά…ποτέ δεν ξεπεράσαμε τα όρια σε αυτή τη σχέση. Παραμείναμε εραστές. Με λαχτάρα κάθε φορά που θα συναντηθούμε. Μόνο χαρές έχω πάρει, τις περισσότερες φορές απρόσμενες.


Καιρός ήταν να ξαναβρεθεί και η “Σπείρα-Σπείρα” στη Θεσσαλονίκη, μετά από χρόνια-θαρρώ τελευταία φορά ήταν στο θέατρο Γης. Με το “Όταν έχω εσένα”, μια παράσταση που υπήρξε κατάθεση ψυχής και πολιτιστικό γεγονός πέρυσι, στο ΙΔΡΥΜΑ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ. Αυτή την επιτυχία και τη θερμή ανταπόκριση κοινού και κριτικών στο “Όταν έχω εσένα”, σε τόσο μεγάλο βαθμό, την αναμένατε;

Ποτέ κανείς μας δεν το ξέρει…Καταλάβαινα όμως, από την ώρα που γεννιότανε η παράσταση, ότι μιλάμε στο τώρα δυναμικά. Ο σκοπός ανταποκρίθηκε. Γραφτήκαν διθυραμβικά σχόλια. Ξέρετε αυτό, τις περισσότερες φορές σε «βαραίνει» παράξενα, σε βάζει σε μια ευθύνη. Χαίρομαι όμως, γιατί ερχόμαστε στο Βασιλικό Θέατρο, φτιαγμένοι να τα δώσουμε όλα…κυρίως τα παιδιά μου..έχουν φτάσει με αυτήν την παράσταση, σε πολύ ψηλές επιδόσεις.

Πόσα καλλιτεχνικά λάθη έχει κάνει ο Σταμάτης βλέποντας το καθρέφτη του, και ποιά είναι αυτά; Τι δεν συγχωρείται στον εαυτό σας, στο παρελθόν;

Όπως δεν μπορώ να κρίνω τα καλά, δεν μπορώ να κρίνω και τα λάθη. Είμαι εργάτης. Κάνω τη δουλειά μου. Με τη “Σπείρα” έχω την ευθύνη και των παιδιών και των συνεργατών…δουλειά…τα λάθη είναι δουλειά των απόξω και μετά από χρόνια…τώρα τί να σας πω…τα ΄χω χαρεί μάλλον και τα λάθη. Έτσι πρέπει. Που να μετράω λάθη …από όλα μαθαίνει κανείς.

Στο πρώτο μέρος του “Όταν έχω εσένα”, δέκα μικροί μονόλογοι φτιάχνουν το παζλ της σύγχρονης Ελλάδας. Αυτό το καλοκαίρι, ποιον ενδέκατο “Ελληνάρα” θα προσθέτατε, μέσα σε αυτή την εποχή που μονίμως αλλάζει; Ποιά στοιχεία θα του αποδίδατε, ως χαρακτήρα, αυτού του ενδέκατου “τύπου”;

Μα να ‘τανε μόνο ενδέκατος;! …Τον “καναπεδάκια” ίσως…αυτός είναι ο χειρότερος.

Γιατί στις τελευταίες εκλογές δεν ήρθε η μεγάλη “ανατροπή”; Ο Έλληνας “δε νιώθει” τι γίνεται γύρω του πολιτικά;

Υπάρχει απάθεια και κούραση. Επίσης, εύκολη εκτόνωση του θυμού ιντερνετικά. Ζούμε την επανάσταση των πληκτρολογίων…Αν δεν είχαμε ΚΙΝΗΤΆ και internet θα ‘χαμε βγει στο δρόμο…Τώρα πια είναι αργά…Θα πάμε αλλιώς…Άλλωστε, ας πούμε και την αλήθεια…Ποιός πολιτικός τόλμησε να αρθρώσει εγερτήριο;

Στο δεύτερο μέρος του “Όταν έχω εσένα” είστε στο πιάνο επί σκηνής, κάνοντας ένα πρόγραμμα-δώρο στο κοινό σας. Σε ποιο τραγούδι από όλα ακουμπάτε λιγάκι παραπάνω, ο ίδιος τελευταία, και γιατί;

Βυθίζομαι σε όλα σαν να ‘ναι η πρώτη φορά που τα αρθρώνω…το “Φίλα με”, ένα όχι δικό μου τραγούδι. Αγαπήθηκε πολύ και μου το ζητάνε…αυτό ίσως…να!

Ταχθήκατε υπέρ του Γιώργου Κιμούλη, στα προβλήματα που ανέκυψαν τελευταία στις “Θεσμοφοριάζουσες”, με το εσπευσμένο τέλος τους. Τι παραπάνω στη μικρή μας καλλιτεχνική χώρα, σα χαρακτήρας και καλλιτέχνης, έχει ο κ.Κιμούλης, που σας κάνει να τον εκτιμάτε τόσο πολύ;

Είναι μεγάλος ηθοποιός. Θα τασσόμουν με τον καλλιτέχνη ακόμα κι αν δεν ήταν αυτό το μέγεθος..αλλά είναι και δεν θέλω να ταλαιπωρούνται έτσι άνθρωποι που θα ‘πρεπε να κάνουν τη δουλειά τους με όλα τα μέσα προσφερόμενα…

Ο βιοπορισμός των καλλιτεχνών στην Ελλάδα, προφανώς και υφίσταται εκμετάλλευση. Στο θέατρο, στο όνομα της Τέχνης, πολλοί καλλιτέχνες παίρνουν από ψίχουλα έως τίποτα…..γιατί υπάρχει τόσο μεγάλη σιωπή σε αυτό το θέμα; Είναι ο φόβος που φυλάει τα έρμα;

Θα ανοίξουμε μεγάλο θέμα…Γενικά οι άνθρωποι που παριστάνουν τους παραγωγούς κατά βάση “καίνε χρήμα”…αυτή είναι η μόδα τα τελευταία χρόνια…όποιος ανακατεύεται μαζί τους, σίγουρα κάποια στιγμή θα έχει πρόβλημα. Από την άλλη, οι υπόλοιποι που δεν τους πλησιάζουμε, υφιστάμεθα ένα είδος αποκλεισμού. Αλλά, έτσι κι αλλιώς, εγώ προσωπικά, έχω συνηθίσει πια στην αυτοπαραγωγή. Και με ολίγα αρκετές φορές. Το παλεύει κανείς όπως μπορεί.

“Η λειτουργία των πόλεων” είναι το νέο διπλό cd-βιβλίο, που κυκλοφορεί από τη περασμένη άνοιξη και φέρει την υπογραφή σας, σε ένα “πολύχρωμο” κολάζ τραγουδιών, ηχοχρωμάτων, ερμηνευτών. Τι σας έχει πει ακροατής του cd αυτού, που σας έχει συγκινήσει λίγο παραπάνω;

“Θα το ‘χω στη βαλίτσα μου για καιρό…”

Δώσατε μουσική στους στίχους του Θοδωρή Αθερίδη, για το “Οι φίλοι μου δεν σ΄ αγαπούν” που τραγουδά η Ελεονώρα Ζουγανέλη στο “Από Έρωτα”-τη ταινία του Θοδωρή Αθερίδη που θα βγει το χειμώνα στους κινηματογράφους. Για μέγα έρωτα, μαλώσατε με φίλους; Τώρα που το θυμάστε (γιατί λογικά θα υπήρξε) ποιος αξίζει να νικά τελικά σε βάθος χρόνου;

Α, στον έρωτα παίζει ένας εαυτός που δεν τον έχουμε σε καθημερινή χρήση…Ναι και έχω μαλώσει και συγγνώμες έχω ζητήσει και σε αγκαλιά φίλων έχω κλάψει και όλα αυτά τα κανονικά υπέροχα, μέχρι να μάθει κανείς να σέβεται και να μην τα θέλει όλα για τον εαυτό του. Όταν το ‘μαθα αυτό, ο έρωτας μου φέρθηκε πολύ καλά. Με αγκάλιασε με τα πιο μαλακά φτερά του.

Φοβάστε την ενδεχόμενη μέρα που θα ξυπνήσετε και η έμπνευση δεν θα υπάρχει καθήμενος στο πιάνο σας; Όσο ταλαντούχα και αν είναι μια πηγή, δεν υπάρχει πάντα ο φόβος κάποια στιγμή να στερέψει;

Όσο το δουλεύεις το “χωράφι” σου, αυτό δε θα σ΄ αφήσει ποτέ..όσο διαβάζεις και μελετάς..κι ακούς και φορτώνεις..αποκλείεται να συμβεί αυτό…Μόλις καθίσω στο πιάνο έρχονται όλα και μιλούν …Από την άλλη, άμα βαρεθώ κάποια μέρα θα το απολαύσω να ‘στε σίγουρος..Προς το παρόν, αυτό αργεί…

“Η αληθινή απολογία του Σωκράτη” σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολάρι, είναι το πιο πρόσφατο καλλιτεχνικό σας έργο. Τι κρατήσατε από τις ώρες προβών, προετοιμασίας πριν τη παράσταση και επάνω στη σκηνή; Θα το επαναλάβετε, εκ νέου στην Αθήνα; Υπάρχει κάποιο ενδεχόμενο να παρουσιαστεί και αυτό στη Θεσσαλονίκη;

Ήταν και είναι ένα μεγάλο ταξίδι στον λόγο ενός τεράστιου Έλληνα ποιητή. Δίψαγε η καρδιά μου και καταλάβαινα ότι ήταν η ώρα του κι ότι εγώ ήμουν σωστό ηχείο για να το επικοινωνήσω. Μας υποστήριξε ο κόσμος πολύ δυναμικά. Θα το επαναλάβουμε τον Οκτώβριο για ένα μήνα ακόμα..ξαναδιαβάζω πάλι…και βέβαια θα το φέρουμε στη Θεσσαλονίκη..προς την άνοιξη, πρώτα ο Θεός.

Είστε ο μοναδικός συνθέτης της γενιάς σας, τόσο δραστήριος και μονίμως με νέες προτάσεις στη Τέχνη. Αντίστοιχα, οι μεγάλοι Έλληνες τραγουδιστές που έχουμε, με δεκαετίες καριέρας στο χώρο, όπως ο Νταλάρας, η Αλεξίου, ο Πάριος, η Μαρινέλλα, η Πρωτοψάλτη, αισθάνεστε ότι καθένας στο κομμάτι που του αναλογεί και το χώρο που εκφράζει “πάει βήματα παραπέρα στη καριέρα του” ή παραμένει στάσιμος, σε ότι στο παρελθόν αγαπήθηκε από το κοινό και έλαμψε διαχρονικά στο χρόνο;

Άλλη η δουλειά των τραγουδιστών….ο δημιουργός οφείλει να ‘ναι ανήσυχος συνέχεια και να κοιτάζει να αναβαθμίζει συνέχεια το ψυχικό του περιεχόμενο. Η ΈΡΕΥΝΑ δεν μ΄ αφήνει να ησυχάσω..Θέλω να δοκιμάζω συνέχεια ..κάθε φορά κι ένα ταξίδι…Ωραίο είναι να παρασύρουμε πότε-πότε και τους σπουδαίους ερμηνευτές μας, σ’ αυτές τις περιπέτειες…

Μετά τις παραστάσεις στο Βασιλικό Θέατρο, ποιά τα σχέδια σας, για το φετινό χειμώνα;

Επανάληψη του “Σωκράτη”. Καινούργια παράσταση και προετοιμασία για ένα μεγαλο καλοκαιρινό project που θα ανακοινωθεί πολύ σύντομα.

Τι είναι ξεκούραση για το Σταμάτη; Πώς “γεμίζουν” οι μπαταρίες σας;

Σπίτι, ταινίες, μουσική…Άλλες παραστάσεις…βολτίτσες ..φαγάκια με φίλους τα βράδια…

Όλοι λένε πως “όταν μιλάει ο Κραουνάκης βάζει βαθιά το μαχαίρι στη πληγή”. Το τίμημα αυτού, δεν ισοδυναμεί και με πιθανό “πόλεμο”;

Ξέρουν όλοι ποιος είμαι ..χτυπήσανε χτυπήσανε …λυσσάω κι εγώ δεν κάθομαι ήσυχος..το ανοίγω το απύλωτο μου στόμα…Όμως το έργο μου είναι εκεί, σταθερό κι ακλόνητο ..συγγνώμη που το λέω…ακόμα κι αυτοί που με αντιπαθούν για τις πολιτικές μου απόψεις, το αποδέχονται..Άλλωστε το τραγουδι κι η μουσική μιλάνε μόνα τους όταν οι ψυχές ακούνε…..Είναι γνωστό ότι δεν είμαι σύστημα. Δεν ήμουν ποτέ…Με κουράζει και μόνο η ιδέα…
Πηγή
Tromaktiko
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWSNOWGR.COM
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ